«Κρήτες της Αττικής»
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Ακταιοκρήτες», στο πλαίσιο των επιμορφωτικών του δραστηριοτήτων, ξεκίνησε τη νέα του δράση «Άνθρωποι και τόποι», με σκοπό την επαφή με ανθρώπους, τόπους και κοινότητες, καθώς και τη γνωριμία με τοπικές μορφές πολιτισμικής έκφρασης.
Με αφορμή την εορτή του Αγίου Πνεύματος, ο Σύλλογος πραγματοποίησε τριήμερη επίσκεψη στον πρώτο σημαντικό σταθμό αυτής της δράσης, την Κίσσαμο Χανίων, όπου τα μέλη είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον πολιτισμό του τόπου μέσα από τη μουσική, το τραγούδι, τον χορό, τη φορεσιά, τα έθιμα, τη φιλοξενία και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων του.
Ημέρα 1η – Ιστορία και φιλοξενία
Η πρώτη ημέρα ξεκίνησε στα Χανιά, με την απαραίτητη στάση για μπουγάτσα, ενώ στη συνέχεια τα μέλη του Συλλόγου επισκέφθηκαν το Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος». Πραγματοποιήθηκε ξενάγηση και ενημέρωση για τη ζωή, τη δράση και την παρακαταθήκη του μεγάλου Κρητικού πολιτικού.
Ακολούθησε επίσκεψη στους Τάφους των Βενιζέλων, έναν χώρο ιδιαίτερης ιστορικής και συμβολικής σημασίας που συνδέεται με τη μορφή του Σπύρου Καγιαλέ ή Καγιαλεδάκη, ενός Κρητικού αγωνιστή της Επανάστασης του Ακρωτηρίου, ο οποίος, σύμφωνα με τη συλλογική μνήμη, κράτησε με το σώμα του την ελληνική σημαία όταν ο ιστός της καταστράφηκε από οβίδα, παραμένοντας έως σήμερα σύμβολο αυτοθυσίας.
Η ημέρα ολοκληρώθηκε στον οικισμό Δάφνη Κισσάμου, στο σπίτι του Προέδρου του Συλλόγου, κ. Νικήτα Περαθωράκη, όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να βιώσουν από κοντά την κρητική φιλοξενία, όχι ως τυπική υποδοχή αλλά ως τρόπο ζωής. Απόλαυσαν σπιτική τσικουδιά και εδέσματα, συζήτησαν, τραγούδησαν και χόρεψαν στην καρδιά ενός τόπου με ζωντανό πολιτισμό και ξεχωριστή φυσική ομορφιά.









Ημέρα 2η – Μνήμη, άνθρωποι και γλέντι
Η δεύτερη ημέρα, Κυριακή, ξεκίνησε με εκκλησιασμό στον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, με αφορμή την εορτή του Αγίου Πνεύματος. Ακολούθησε επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κισσάμου και στη συνέχεια η ομάδα μετέβη στα Φαλάσσαρνα, όπου απόλαυσε τη θάλασσα σε μία από τις πιο χαρακτηριστικές παραλίες της Δυτικής Κρήτης.
Σημαντικό γεγονός της ημέρας αποτέλεσε η επετειακή εκδήλωση για τα 85 χρόνια από τη Μάχη της Κρήτης που πραγματοποιήθηκε στην κεντρική πλατεία του Καστελίου από τον Σύλλογο Κρητικών Χορών «Η Κίσσαμος», με πρωτοβουλία της κ. Άλκηστης Ξηρουχάκη. Μικροί και μεγάλοι χορευτές απέδωσαν τοπικούς χορούς προς τιμήν των πεσόντων, ενώ δόθηκε η ευκαιρία για επαφή και συζήτηση με ανθρώπους της τοπικής κοινωνίας. Μεταξύ αυτών ο πρόεδρος κ. Κωνσταντίνος Χαρτζουλάκης και μέλη του Συλλόγου Ριζιτών «Η Κίσσαμος» όπως ο κ. Γιάννης Καταλακτάκης, με το αστείρευτο κέφι και τις βαθυστόχαστες μαντινάδες του και ο κ. Αντώνης Παντελάκης με τη σύζυγό του κ. Ανδριάνα Μοτάκη. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν επίσης η συνάντηση με τον κ. Δημήτρη Γρυμπαουλάκη, Πρόεδρο του Συλλόγου Προβολής Κισσάμου, με τον οποίο η χορευτική ομάδα των Ακταιοκρητών είχε ήδη γνωριστεί στις επετειακές εκδηλώσεις της απελευθέρωσης της Σιάτιστας και του Μετσόβου.
Η ημέρα κορυφώθηκε με το γλέντι του Πολιτιστικού Συλλόγου Γαβαλομουρίου, όπου τα μέλη των Ακταιοκρητών συνάντησαν τον κ. Μπάμπη Σιδεράκη, Πρόεδρο του Λαογραφικού Συλλόγου Βρακοφόρων Δυτικής Κρήτης. Εκεί είχαν την ευκαιρία να χορέψουν μαζί του, να συζητήσουν για την κρητική φορεσιά, τον χορό, καθώς και γενικότερα την εμφάνιση και τη στάση του χορευτή που συμμετέχει σε αναβιωτικές πρακτικές.
Ξεχωριστή εντύπωση προκάλεσε η θερμή υποδοχή και η φιλοξενία του Προέδρου του Συλλόγου Γαβαλομουρίου, κ. Γιάννη Βουρδουμπάκη, ο οποίος προσφώνησε τους Ακταιοκρήτες και κάλεσε τα μέλη τους για χορό. Δίνοντας την ανάλογη παραγγελιά στην ορχήστρα, η οποία ανταποκρίθηκε με ενθουσιασμό, συνέβαλλε στη δημιουργία ζεστού κλίματος, δημιουργώντας μια από τις πιο όμορφες στιγμές του τριημέρου.
Το γλέντι αποτέλεσε ένα ζωντανό παράδειγμα ότι η παράδοση δεν περιορίζεται στη σκηνή, αλλά βιώνεται εντός της κοινότητας, μέσα από την επαφή, το τραγούδι, τη μουσική, τον χορό και το κοινό τραπέζι.



Ημέρα 3η – Γραμβούσα, Μπάλος και κρητική φορεσιά
Η τρίτη ημέρα ήταν αφιερωμένη στη Γραμβούσα και τη λιμνοθάλασσα του Μπάλου. Η θαλάσσια περιήγηση πραγματοποιήθηκε με τη συνοδεία δύο ντόπιων καπετάνιων, οι οποίοι φρόντισαν με περισσή προθυμία και χαμόγελο να μείνουν όλοι οι συμμετέχοντες ευχαριστημένοι καθ’ όλη τη διάρκειά της.
Η επίσκεψη στο κάστρο της Γραμβούσας αποτέλεσε αφορμή για αναφορά στην ιστορία του τόπου και στην πειρατική δράση που αναπτύχθηκε στα χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, σε συνθήκες προσπάθειας για επιβίωση, αντίσταση και αγώνα για ελευθερία. Η άφιξη στον Μπάλο πρόσφερε στα μέλη την εμπειρία ενός από τα πιο εμβληματικά τοπία της Κρήτης, με απαράμιλλη ομορφιά.
Κατά την άφιξη στην πόλη των Χανίων και λίγο πριν την αναχώρηση, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με την κ. Ελένη Φαντάκη κατά την οποία συζητήθηκαν ζητήματα που αφορούν την κρητική φορεσιά, τις διαφοροποιήσεις της, τη μορφή, τα υλικά, τα κεντήματα και τις επιμέρους λεπτομέρειες της ενδυμασίας. Η συζήτηση ανέδειξε ότι η φορεσιά δεν αποτελεί ένα απλό σκηνικό ένδυμα, αλλά φέρει ιστορικές και πολιτισμικές σημασίες.






Επιστροφή στην Αθήνα
Με την ολοκλήρωση του τριημέρου η ομάδα επέστρεψε γεμάτη εικόνες, εμπειρίες και επαφές, ενισχύοντας περαιτέρω τη σχέση του Συλλόγου με την Κρήτη και τους ανθρώπους της.
Ευχαριστούμε θερμά όλους όσοι συνέβαλαν στην πραγματοποίηση του τριημέρου. Τους ανθρώπους που μας υποδέχθηκαν, μας ξενάγησαν, μας φιλοξένησαν και μοιράστηκαν μαζί μας γνώσεις, μνήμες και βιώματα.
